In 3H was het tijd voor een debat. Deze keer stond de vraag centraal: “Should homework be banned?” Ofwel, “Moet huiswerk verboden worden?”
De voorstanders van het verbieden van huiswerk kwamen allereerst met een overtuigend argument: “Waarom zou je huiswerk maken als je ook kan slapen?” Een ander punt was: Als we geen huiswerk hebben, kunnen we meer tijd besteden aan… eh… Netflixen, je ouders en vrienden!
Het moeten maken van huiswerk kan leiden tot stress en daardoor gezondheidsproblemen. Om toch huiswerk te geven kun je meer denken aan opdrachten die iedereen kan maken en tenslotte huiswerk maken is soms on eerlijk omdat sommige leerlingen een goed rustige plek hebben en andere niet.
De tegenstanders, die voor het behoud van huiswerk pleitten:
Huiswerk helpt je om dingen beter te begrijpen
Huiswerk zou goed zijn voor ouders om te zien wat hun kinderen op school leren zodat ze hun kind beter kunnen ondersteunen.
Het leert kinderen om hun tijd te managen en verantwoording te nemen voor hun taken.
Geeft vertrouwen en leert ze dat ze uitdagingen aan kunnen
Stimuleert onafhankelijkheid
Het helpt leerlingen om meer na te denken over de lesstof
Toch kwamen ze uiteindelijk tot de conclusie dat huiswerk misschien niet volledig verboden hoeft te worden, maar wel ‘op een interessante manier’ ingezet kan worden. Een idee: huiswerk maken door middel van TikTok-video’s. Geen cijfers, alleen likes. Dat leek voor iedereen wel haalbaar, en misschien zelfs leuk!
Het debat eindigde zonder winnaar, maar wel met één ding duidelijk: de echte strijd was niet tegen huiswerk, maar tegen het gevoel van ’te veel werk’… en tegen die verleidelijke Socialmedia-knop.
.