Deze week hebben onze leerlingen van leerjaar 2 zich gestort op een serieuze natuurkunde-opdracht: onderzoek doen naar beroemde uitvinders en hun baanbrekende uitvindingen. Van Edison tot Einstein, alles kwam voorbij! Maar dat was nog niet alles. Ze kregen ook de vraag welke uitvindingen zijzelf het allerbelangrijkst vinden voor de wereld. En laten we zeggen: hun antwoorden waren origineel.
Zo werden uiteraard klassiekers genoemd: de klok (je wil tenslotte wel weten wanneer de bel gaat), de telefoon (wie kan zonder?), en zelfs het elastiekje (want wat moet je anders met een stapel onhandelbare papiertjes?). Ook de fiets en de deken kregen een ereplaats, want zonder comfort en transport zouden we nergens zijn.
Maar het werd pas écht interessant toen onze leerlingen hun eigen “belangrijkste” uitvindingen onthulden. De creativiteit was ongekend. Ice Tea Green? Absoluut onmisbaar voor het overleven van de mensheid! De GPS-tracker werd ook als cruciaal gezien – want verdwalen op weg naar school is natuurlijk geen optie. En last but not least: Red Bull. Volgens sommige leerlingen de drijvende kracht achter al hun succes en concentratie tijdens de les. Wie wist dat energie in een blikje zoveel invloed had op de wereld?
Kortom, onze leerlingen hebben ons weer verrast met hun vernieuwende inzichten.